حالا که زمستان از راه رسیده باید به فکر تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی‌مان باشیم. برای این که میکروب‌ها جرات نکنند دور و برتان بیایند

 
حالا که زمستان از راه رسیده باید به فکر تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی‌مان باشیم. برای این که میکروب‌ها جرات نکنند دور و برتان بیایند این ویتامین‌ها و مواد معدنی را بیشتر جذب کنید.
تغذیه‌ی پر ویتامین زمستانی
داشتن یک تغذیه‌ی سالم، متنوع و مناسب یکی از شرایط لازم برای حفاظت از سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. مصرف میوه و سبزیجات برای بالا بردن میزان ویتامین‌های بدن لازم و ضروری است. درست است که این روزها بدن به ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین‌های گروه B بیشتر نیاز دارد اما نباید از آهن و روی (زینک) هم غافل شوید.
در این روزهای سرد حتماً پرتقال، نارنگی، کیوی، انواع کلم‌ها و همچنین هویج بیشتری میل کنید.
مصرف مکمل‌های غذایی (البته با نظر پزشک) و آب میوه های سرشار از ویتامین که حاوی مواد معدنی نیز هستند برای مقابله با بیماری‌های رایج فصل سرما بسیار مفید هستند.
مواد غذایی دیگری مانند غذاهای دریایی (روی و آهن)، حبوبات (آهن و سلنیوم)، سیر و پیاز (ویتامین C و سلنیوم) سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.
در واقع لازم است که به میزان کافی پروتئین مصرف کنید تا آنتی کورهای لازم برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها تو��ید شود. پروتئین‌ها به ویژه در گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ وجود دارند.
 ویتامین‌های زمستانه
ویتامین C
وجود ویتامین C برای ساخت کلاژن موجود در جداره‌ی رگ‌های خونی، پوست، اسکلت، تاندون ها، رباط‌ها یا لثه لازم و ضروری است. این ویتامین همچنین باعث جذب هر چه بهتر آهن موجود در مواد غذایی می‌شود. یعنی اگر می‌خواهید آهنی که مصرف می‌کنید حتماً به بهترین نحو جذب بدنتان شود حتماً باید در کنار آن یک ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین C هم میل کنید. این ویتامین از بیماری‌های زمستانی پیشگیری می‌کند. در واقع این ویتامین با ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله و خستگی زمستانی را از جان شما به در می‌کنند.
منابع ویتامین C: مرکبات، فلفل دلمه ای، فلفل، میوه و سبزیجات سرشار از این ویتامین نشاط آفرین می‌باشند.
وجود ویتامین A برای سلامت پوست و غشاهای مخاطی (چشم‌ها، مجاری تنفسی و ادراری، روده ها) که در خط مقدم مقابله با باکتری‌ها و ویروس قرار دارند لازم و ضروری است
ویتامین B1
ویتامین B1 در متابولیسم اسیدهای آمینه و تبدیل گلوکز به انرژی نقش فعالی دارد. وجود این ویتامین برای حفظ سیستم عصبی ما ضروری است. به این ترتیب که برای بهبود عملکرد ذهنی و حافظه‌ی ما مفید و لازم است.
منابع ویتامین B1: غلات کامل، گوشت‌ها، حبوبات، میوه ها و غذاهای دریایی.
ویتامین A
وجود ویتامین A برای سلامت پوست و غشاهای مخاطی (چشم‌ها، مجاری تنفسی و ادراری، روده ها) که در خط مقدم مقابله با باکتری‌ها و ویروس قرار دارند لازم و ضروری است. این ویتامین به شکل بتاکاروتن در گیاهان وجود دارد.
منابع ویتامین A: ویتامین A در مواد غذایی حیوانی مانند زرده‌ی تخم مرغ، کره، جگر و روغن ماهی و غیره به وفور یافت می‌شود. بتاکاروتن هم در سبزیجاتی مانند هویج، اسفناج و زردآلو وجود دارد
ویتامین B12
خانواده‌ی ویتامین B12 با همکاری فولات‌ها در تولید انرژی در داخل سلول‌ها و بهبود عملکرد سیستم عصبی شرکت دارند.
منابع ویتامین B12: در کله پاچه، گوشت قرمز، ماهی، محصولات لبنی و غذاهای دریایی به میزان کافی ویتامین B12 وجود دارد.
 آهن
از هر چه بگذریم به اصطلاح «آهن ضروری‌تر است». این ماده‌ی معدنی برای تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) یعنی اولین منبع انرژی بدن لازم است. کاهش یا کمبود آهن در بدن باعث کاهش قدرت ذهن، خستگی، کاهش تمرکز و غیره می‌شود. بدن نمی‌تواند آهن تولید کنند برای همین باید از طریق مواد غذایی جذب کند.
روی یا همان زینک در تمام سلول‌های بدن ما وجود دارد. نتایج پژوهش‌های
متعدد نشان می‌دهد که روی، شدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد و همچنین
از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری می‌کند
متأسفانه کمبود آهن و کم خونی در بین خانم‌های جوان و زنان باردار، شیوع بیشتری دارد. برای همین لازم است آهن مورد نیازشان را از طریق مصرف گوشت قرمز تأمین کنند زیرا این مواد غذایی آهن بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.
منابع آهن: بوقلمون، کله پاچه، گوشت قرمز، ماهی، حبوبات و غیره.
سلنیوم
سلنیوم حاوی خواص آنتی اکسیدانی است. خواص این ماده‌ی معدنی در پیشگیری از سرطان محرز است. در عین حال سلنیوم نقش موثری در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. سلنیوم همچنین نقش غیر قابل انکاری روی خلق و خو، حافظه، اضطراب و افسردگی می‌گذارد. یعنی کمبود این ماده‌ی معدنی تأثیر منفی روی سیستم عصبی ما دارد.
منابع سلنیوم: گردوی برزیلی، غلات کامل، پیاز، بروکلی و غیره.
روی
روی یا همان زینک در تمام سلول‌های بدن ما وجود دارد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که روی، شدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد و همچنین از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.
منابع روی: جگر گوساله، گوشت گاو، کنجد و غیره.
برای پست دیدگاه خود اینجا کلیک کنید
   رفع گلو درد با روش های طبیعی   
ساده‌ترین روش‌ها برای خداحافظی با گلودرد
زمانی که اولین علائم گلو درد را می‌بینید وقت را تلف نکنید و به سراغ عسل بروید. در این صورت گلودردتان خیلی زودتر درمان می‌شود.
عسل و لیمو
بگذارید خیالتان را راحت کنیم: ۸۰ درصد داروهایی که برای تسکین گلودرد و رفع سرفه به فروش می‌رسند اثری ندارند. تنها راه خلاص شدن از این مشکل مرطوب نگه داشتن گلو است. گاهی وقت‌ها قرار دادن یک آب نبات نعنایی ساده در گوشه‌ی لپتان بیشترین کمک را به درمان سرفه های خشک و گلودرد می‌کند. در حالت کلی اگر مشکل خاصی ندارید و فقط سرفه می‌کنید از آبنبات‌هایی که در داروخانه‌ها و برای تسکین گلو درد به فروش می‌رسند استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این مواقع مایعات زیادی بنوشید و نگذارید گلویتان خشک شود.
در این مقاله قصد داریم چند راه حل خیلی ساده و ۱۰۰ درصد طبیعی را برای درمان گلو دردهای زمستانی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
 شیرین‌ترین و خوشمزه‌ترین داروی گلودرد
از همان دوران باستان مصری‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها از عسل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از گلودرد گرفته تا درمان زخم‌های عفونی استفاده می‌کردند. در واقع از هزاران سال پیش خواص درمانی عسل شناخته شده بوده است. امروزه دانشمندان همچنان در حال مطالعه و تحقیق در مورد این ماده‌ی غذایی شیرین هستند.
علم جدید دوباره قابلیت عسل را برای درمان بسیاری از ناخوشی‌ها به اثبات رسانده است. قابلیت‌هایی که در طول سال‌ها و با ظهور آنتی‌بیوتیک‌ها کم کم در حال فراموشی بود. با کمک عسل می‌توانید در عرض چند هفته یک زخم را (البته اگر خیلی عمیق نباشد) خوب کنید. باید بدانید در برخی از بیمارستان‌های انگلستان، استرالیا و نیوزلند همین کار را برای بهبود زخم‌ها انجام می‌دهند.
یک لیموترش بزرگ بردارید و آب آن را بگیرید. ۵ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. هم بزنید و زمانی که احساس کردید گلویتان می‌سوزد یک قاشق چای‌خوری میل کنید
خاصیت ضدعفونی کنندگی عسل از وجود آنزیمی ناشی می‌شود که زنبورهای زحمتکش به شهد اضافه می‌کنند. نام این آنزیم گلوکز اکسیداز است. این آنزیم در تبدیل قند به پروکسید اکسیژن نقش دارد. پروکسید اکسیژن یک ماده‌ی ضدعفونی کننده است که با نام آب اکسیژنه شناخته می‌شود. به مدد همین خواص ضدعفونی کنندگی است که عسل می‌تواند سرفه را رفع و گلو درد را تسکین دهد.
روش استفاده
زمانی که اولین علائم گلو درد را می‌بینید وقت را تلف نکنید و به سراغ عسل بروید. در این صورت گلودردتان خیلی زودتر درمان می‌شود. یک لیموترش بزرگ بردارید و آب آن را بگیرید. ۵ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.
هم بزنید و زمانی که احساس کردید گلویتان می‌سوزد یک قاشق چای‌خوری میل کنید. حتماً قبل از خواب هم یک قاشق چای‌خوری از این شربت معجزه گر بخورید. می‌توانید مقداری عسل را در آب گرم حل و با آن قرقره کرده و بعد قورت دهید.
توجه داشته باشید قرقره کردن با جوش شیرین هم بسیار موثر است. مقدار کمی جوش شیرین را در نصف فنجان آب جوش حل کنید. بگذارید خنک شود و سپس قرقره کنید.
 درمان گلودرد به کمک روی یا همان زینک
وجود زینک برای عملکرد سلول‌های بدن ما لازم و ضروری است. این ماده‌ی معدنی نقش موثری در عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. نتایج پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد که مصرف مکمل زینک باعث کاهش دوره‌ی سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد می‌شود.
توجه داشته باشید که گوشت قرمز، گردو، حبوبات و غلات کامل نیز حاوی میزان قابل توجهی روی می‌باشند. برای دریافت میزان کافی روی می‌توانید از مکمل نیز استفاده کنید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید و یا در مورد مصرف این مکمل شک دارید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.
آویشن
گلو درد: آویشن را دریابید
 این گیاه مدیترانه ای نه تنها برای خوش طعم کردن غذاها غوغا می‌کند بلکه برای درمان گلو درد نیز کارساز است.
آویشن خواص ضدعفونی کنندگی دارد و به خوبی از پس میکروارگانیسم هایی مانند قارچ‌ها و باکتری‌ها بر می‌آید. علاوه بر این آویشن خواص ضداسپاسمی دارد. مصرف این گیاه به صورت دم کردنی یا جوشانده برای درمان گلودرد و سرفه بسیار موثر است.
طریقه مصرف
می‌توانید با جوشانده‌ی آویشن قرقره کنید. همچنین می‌توانید مقداری آویشن را دم داده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. این جوشانده برای تسکین گلو درد فوق‌العاده است.
توجه داشته باشید اگر منشأ گلو درد عفونت ویروسی باشد با همین روش‌های ساده می‌توانید از پس آن بر بیایید. اما اگر گلودردتان منشأ باکتریایی داشته باشد بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.
برای پست دیدگاه خود اینجا کلیک کنید

 نوشیدنی داغ در فصل سرما   

استقبال از فصل سرد با نوشیدنی داغ  
 چای، همان برگ های سبز و براق که بعدا تبدیل به چای سبز، قرمز و سیاه می شوند نوشیدنی داغ اغلب ما ایرانی هاست، اما تنها چیزی نیست که می توانیم در روزهای سرد پاییز و زمستان بنوشیم.
در شماره های قبل چند نوع نوشیدنی گرم و خواص آن را به شما معرفی کردیم. در این شماره به تعداد دیگری از این دمنوش های گیاهی می پردازیم.
یک لیوان ویتامین با شلتوک
شلتوک برنج طبیعت گرم دارد و سرشار از ویتامین های B است. این بخش از برنج برای تقویت مغز، اعصاب و قلب مفید است و شما را از شر تنبلی روده و یبوست مزمن راحت می کند. مهم تر این که جلوی ریزش و سفید شدن مو را نیز می گیرد.
برای تهیه آن کافی است یک قاشق غذا خوری شلتوک را در دو لیوان آب جوش با شعله مستقیم پنج دقیقه بجوشانید و سپس با شعله غیرمستقیم یک ساعت دم کنید.
گلپر بنوشید
اغلب ما گلپر را به عنوان ادویه همراه با باقالی پخته به کار می بریم اما این دانه های پهن و معطر می تواند دمنـــــوش پر خاصیتی باشد. نوشیدنی گلپر، طبیعت گرم و خشک دارد و به طرز شگفت انگیزی حافظه،قوای جنسی و قلب و عروق را تقویت می کند.
این نوشیدنی اشتها آور است و به هضم غذا کمک می کند. کبد را پاکسازی می کند و تداوم در مصرفش ضمن صفرا بر بودن، چربی سوز نیز است. ضد صرع است و برای تنبلی معده، جوش و دمل خاصیتی شفابخش دارد.
یک قاشق مربا خوری گلپر را در یک لیوان آب جوش بریزید و در آن را بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا آب جوش به رنگ زرد درآید. 





 


 
مقابله با بیماری‌های فصل سرما

 
سرماخوردگی و آنفلوآنزا از بیماری های شایع در فصل سرما هستند. عامل اصلی این بیماری ها، ویروس می باشد که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. لذا این بیماری ها مسری هستند و می توانند افراد زیادی را در مدت زمان کم مبتلا کنند. علت شیوع این بیماری ها هم، مسری بودن آنها و بودن افراد در محیط های بسته به دلیل سرمای هواست. در این مقاله، نکات بهداشتی لازم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها را می گوییم.
شستن دست‌ها با آب و صابون
داشتن رژیم غذایی متعادل، انجام ورزش منظم و مصرف روزانه مولتی ویتامین همه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و شما کمتر بیمار می شوید.
 
- دست هایتان را با آب و صابون بشویید. میکروب ها در اثر دست زدن به وسایلی مثل دستگیره درب، دگمه آسانسور، خودپرداز بانک، صفحه کلید کامپیوتر، درب ماشین، ملیه اتوبوس یا مترو و … روی دست های شما قرار می گیرند.
اگر صابون و آب در دسترس نیست، می توانید از ژل ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.
 
- قرص مولتی ویتامین مصرف کنید.
- به طور مرتب و حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
- غذاهای سالم و متنوع مصرف کنید. مقدار زیادی میوه و سبزی مصرف کنید و چربی های اشباع را کمتر مصرف کنید.
- حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید. برای تقویت سیستم ایمنی، دارا بودن آب کافی در بدن، ضروری است.
- از افراد بیمار مخصوصا افرادی که دارای تب می باشند، دوری کنید.
- سیگار را ترک کنید.
راه های جلوگیری از بیماری در محل کار
همکاران شما ممکن است سرفه یا عطسه کنند و یا این کار، میکروب ها را در هوا پخش کنند.
در متن زیر برخی از راه های جلوگیری از بیمار شدن در محل کار را بیان می کنم:
- دستانتان را بشویید. بعد از توالت، قبل از غذا خوردن، بعد از عطسه و سرفه کردن و هرگاه احساس کردید دستانتان آلوده شده اند، آنها را بشویید.
- محل کار خود را تمیز کنید. میز، صندلی، تلفن، کامپیوتر، صفحه کلید کامپیوتر و هر چیزی که در اتاقتان است را تمیز کنید، زیرا میکروب ها می توانند بر روی هر چیزی بنشینند و شما را آلوده کنند.
- هر روز، وعده های غذایی متعادل مصرف کنید. بسیاری از افراد از خوردن صبحانه صرف نظر می کنند. شواهد ثابت کرده افرادی که صبحانه می خورند، سالم تر هستند.
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه