اصلی ‌ترین منابع پروتئینی کدامند؟


پروتئین‌ ها بخشی از ترکیبات مواد غذایی هستند که با مقادیر مختلف در غذاها وجود دارند و به لحاظ ارزش تغذیه ‌ای یکی از چند گروه اصلی غذاها هستند.


منابع غذایی پروتئینی

 

به گزارش ایسنا، متخصصان تغذیه می ‌گویند: پروتئین ‌های دارای منشاء حیوانی کیفیت خوبی دارند اما با این حال بعضی از مواد غذایی گیاهی مثل حبوبات، غلات و نان دارای مقادیر کمی پروتئین هستند که ارزش حیاتی آن ها پایین ‌تر از پروتئین‌ های حیوانی است. مهم ترین منابع پروتئینی عبارت از گوشت قرمز و سفید، ماهی، تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی هستند.

 

 

گوشت قرمز

 

سایت اینترنتی ویت لاس فورآل در مقاله‌ ای دراین باره آورده است:

* گوشت قرمز شامل گوشت‌ های گاو و گوسفند صرف نظر از آن که چه قسمتی از بدن حیوان باشد، دارای ویژگی ‌های تغذیه ‌ای شبیه به هم هستند. گوشت، غنی از فسفر، آهنو ویتامین‌ های گروه ب مخصوصا B1 است. میزان چربی ‌های آن بر حسب نوع حیوان و قسمت بدن آن به طور قابل توجهی متغیر است.

 

ماهی

* به علاوه ارزش تغذیه‌ ای ماهی نیز مشابه گوشت است. ماهیغنی از پروتئین، فسفر، گوگرد، آهن، مس و یُد است اما آهن کمتری نسبت به گوشت دارد. همچنین ماهی غنی از ویتامین‌ های گروه B است. ماهی‌ های چرب نیز حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های A و D هستند. ماهی همچنین به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری و مفید از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و برای سلامتی بسیار مفید است. از این رو توصیه می ‌شود که حداقل دو نوبت در هفته از این غذای مهم و مفید استفاده شود.

تخم مرغ

* ارزش تغذیه‌ ای تخم مرغ خیلی نزدیک به مواد غذایی است که در بالا مورد مطالعه قرار دادیم. تخم مرغحاوی 14 درصد پروتئین است که از نظر کیفیت بهترین بوده و بیشترین تعادل اسیدهای آمینه در بین تمام مواد غذایی را دارا است. چربی‌ های آن در زرده تجمع کرده‌ اند و سفیده آن واقعا فاقد چربی است. در مورد املاح نیز تخم ‌مرغ حاوی سدیماست که بیشتر در سفیده وجود دارد و نیز حاوی آهن، پتاسیم و کلسیم به مقدار خیلی کم در سفیده است و بیشتر در زرده وجود دارند. زرده هم‌ چنین از نظر ویتامین ‌ها غنی ‌تر است. دو سوم ویتامین‌ های B1، B2 و کل ویتامین‌ های A و D در زرده وجود دارد. تخم مرغ تازه که دارای تاریخ بسته بندی است، بیشترین ضمانت را به لحاظ ارزش تغذیه ‌ای دارد.

لبنیات

 

 

* لبنیات نیز یکی دیگر از منابع پروتئینی با ارزش غذایی بالا بوده و به خصوص از نظر ذخیره کلسیم بسیار غنی و حائز اهمیت است.

کلسیم موجود در لبنیات بهترین شرایط جذب را دارد و با فسفر متعادل بوده و با مقدار کمی ویتامین D همراه است.

 

 

* پروتئین‌ ها هم‌ چنین به میزان کمتری در برخی دیگر از مواد غذایی یافت می ‌شوند.

 

بخش تغذیه تبیان


منبع: همشهری

 

* مطالب مرتبط:

آیا به قدر کافی پروتئین می خورید؟

پروتئین؛اساس رشد مناسب نوجوانان

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه